


Az építésügyi hatóságot mint szakhatóságot a szakhatósági eljárásért megillető, továbbá az építési, a bontási és a használatbavételi bejelentésre vonatkozó igazgatási szolgáltatási díjról szóló 24/2011. (VII. 21.) BM rendelet 2011. szeptember 1-től lépett hatályba.
Az igazgatási szolgáltatási díjat a kérelmezőnek az első esetben az engedélyező hatóság számlájára átutalással, vagy az engedélyező hatóság által kiadott készpénz- átutalási megbízással („sárga csekken”) „igazgatási szolgáltatási díj” jogcím megjelöléssel az alapeljárás illetékével vagy igazgatási szolgáltatási díjával egyidejűleg, második esetben a bejelentés benyújtásával egyidejűleg az építésügyi hatóság számlájára átutalással, vagy az építésügyi hatóság által kiadott készpénzátutalási megbízáson „igazgatási szolgáltatási díj” jogcím megjelöléssel kell megfizetnie. Az engedélyező hatóság az építtető által befizetett díj összegét a beérkezéstől számított tizenöt napon belül a szakhatóságként eljáró építésügyi hatóság számlájára utalja át. Ajogszabály értelmében az építésügyi hatóság számlájának megnevezését és számát az elsőfokú építésügyi hatósági hatáskört gyakorló építésügyi körzetközponti település (Tiszaújváros) a honlapján vagy a helyben szokásos módon közzétette. Az ingatlan adataiban bekövetkezett változások igazolásáért, egyes hatósági bizonyítványok kiállításáért, az összevont eljárásért és az integrált eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakról szóló 197/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 2009. október 1-től hatályos. A mindennapi gyakorlatban jellemzően a helyszíni szemle alapján kiadható hatósági bizonyítvány kiállítása esetén ró igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettséget az építésügyi hatóság ügyfeleire. Az ingatlan adataiban bekövetkezett változásnak (mint például az építmény rendeltetésének a megváltozása, vagy az építési engedély és bejelentés nélkül végezhető építési tevékenység eredményeként létrejött építmény ingatlan-nyilvántartásba történő bevezetése, illetve az ilyen ingatlan törlése) az ingatlan-nyilvántartásba történő átvezetéséhez, vagy tény, állapot, egyéb adat helyszíni szemle alapján történő igazolásához az építésügyi hatóság hatáskörébe tartozó hatósági bizonyítvány kiadása esetén 20 000 forint igazgatási szolgáltatási díjat kell az építésügyi hatóság számlájára fizetni.
A mindennapi gyakorlatban jellemzően két esetben ró igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettséget az építésügyi hatóság ügyfeleire. 1. Az építésügyi hatóság, mint szakhatóság szakhatósági eljárásában (azaz abban az esetben, amikor nem a települési önkormányzat jegyzője az engedélyező hatóság), és 2. az építési, bontási és a használatbavételi bejelentés esetében. Az előbbiben 20 000 forint, telekalakítási eljárásban szakhatóságként való eljárásért érinte# telkenként 5000 forint; az utóbbiban az építési és használatbavételi bejelentés esetében 10 000 forint, a bontási bejelentés esetében 5000 forint az igazgatási szolgáltatási díj mértéke. |
Az igazgatási szolgáltatási díjat a Polgármesteri Hivatal által kibocsáto # készpénz-átutalási utalványon, „sárga csekken” lehet befizetni, vagy az azon szereplő számlaszámra átutalással is teljesíthető. Az „igazgatási szolgáltatási díj” jogcímet mindkét esetben fel kell tüntetni. Az eljárás megindításakor minden esetben igazolni kell a befizetés megtörténtét: banki átutalás esetén az átutalás tényét igazoló, a bank által kiado# igazolás eredeti példányával, készpénz- átutalási megbízáson (csekken) történő befizetés esetén a feladóvevény eredeti példányával; ezeket a kérelemhez csatolni szükséges. |